Karen Marie Stets
Karen Marie Stets
Karen Marie Stets

At male er at begive sig på eventyr som spring ud i den nøgne flade i selvforglemmelsens øjeblikke. Æstetikken styres af denne hensigt. Dette er i sig selv det væsentligste.

Det er anslaget til tilblivelse, der er tiltrækningskraften ved at male. Når opdagelsestrang og glæde går hånd i hånd opstår ny dimension af mening. Det kan derfor være mest indlysende at kalde den -isme, jeg er optaget af, for psykisk formalisme, idet former og struktur udleves på lærredet i en sammenkædning af fravær og nærvær opstået fra sindet forløst i små gennembrudsoplevelse. Det efterfølgende er et arbejde med den fremkomne struktur til et harmonisk samliv. Farveholdningen er stærk og fundamental for motivets liv. Ofte er der elementet af børn, fauna og flora. Akryl, gouache og blæk på lærred og papir

Udstillinger

  • 1996 2 x SE Glas Søborg
  • 1997 Klaverfabrikken, Hillerød
  • 1997 Gammelholms Farvehandel, København
  • 1997-2000 Art and Frame, Frederiksberg
  • 1998 Klaverfabrikken, Hillerød
  • 1998 Det lille Galleri, Rudkøbing
  • 1999 Sundby Bibliotek, København
  • 1999 Støberihallen, Hillerød, kollektiv
  • 2000 Christianshavns Beboerhus, København
  • 2001 Tandlægeklinikken, Hans Knudsens Plads, København
  • 2004 Holstebro Kunstmuseum / Odin Teatrets 40 års jubilæum, kollektiv
  • 2005 Soldenfeldts Stiftelse, København, kollektiv
  • 2006 Ny Akropolis, København
  • 2007 Ny Akropolis, København
  • 2008 Sankt Lukas Hospice, København
  • 2009 Prema Sai, Athène, Grækenland, kollektiv
  • 2014 Soldenfeldts Stiftelse, København, kollektiv
  • 2014 Forsyningen, Frederiksberg, København
  • 2016 Soldenfeldts Stiftelse, kollektiv
  • 2017 Docken, Nordhavn, kollektiv
  • 2017 Ritzaus Bureau, København
  • 2017 Nærum Bibliotek
  • 2018 Den Norske Sømandskirke, kollektiv
  • 2018 Docken, Nordhavn, kollektiv
  • 2019 Jagtvejens Bibliotek: Krig, kollektiv
  • 2020 Vibenshave, Nyborgade 11, København
  • 2021 Soldenfeldts Stiftelse 
  • 2021 Docken, Nordhavn, kollektiv
  • 2021 – 2022 Hygge, Avignon, Place des Carmes, Frankrig

 

THE COLOR PATH OF KAREN MARIE STETS

For the passerby who discovers the paintings of KAREN-MARIE STETS, and suddenly stops his nonchalant gaze under the sudden surge of proliferating strong and beautiful colors, no room for doubt: he is evolving now and for the time being, in a mysterious and beautiful country, where some unexpected confrontation plays out in the colored shadows of a light thus constantly reinvented.

Uncertain and strange silhouettes emerge sometimes here and there in the maze of an intensely colored light which traverses the plans of the artist’s acrylics and gouaches. However, even though her dreamlike titles, the artist never identifies her works with any narrative. Because a story, a narrative, requiring a beginning and an end, belongs to a finitude that this painter, alive with lightning impulses, will never recognize for her own. 

Karen Marie Stets carries her works which springs from the depths of her being, to the highest of her ethereal forms, towards the light, to the highest of her art.

Found in this born colorist, a course of colors that the gaze follows, bouncing from tasks in shapes, swirls in splashes, inscriptions in spurts, which in all respects obeys the teachings of the greatest: constructions by colored surfaces, constant research of color intensity. The light is never explicit and shown there, but always expressed and supported by an array of colored surfaces in an intense progression.

The coherent and powerful journey of this painter, all at once joyful and mystical, reminds us the immortal poem of Antonio Machado:

« Caminante, no hay camino / sino estelas sobre la mar ». (Traveller, there is no path, only a trail over the sea.)

On the never-ending ocean of life, the luminous wake of colors of the painter Karen-Marie Stets will remain   powerfully inscribed.